Wednesday, January 13, 2010

SAHM (entry ulangan)

Dah lama aku nak wat enrty pasal SAHM nie. Cuma masa x mengizinkan. Sampailah terdetik hati aku bila baca komen Kak CT tadi.
Ramai orang kata wanita yang jadi surirumah sepenuh masa nie, beruntung. Yup aku x nafikan. Mana tidaknya, semua kerja rumah bolleh dibereskan pada bila-bila masa saja. Tak perlu masa yang terhad untuk kemas rumah, basuh baju, memasak, dll.
Tentang anak, memang x jadi hal. Sendirian berhad kita jaga sendiri. Anak membesar depan mata kita. Bagi anak yang dah bersekolah, kita lah yang uruskan semuanya sekali. Boleh pantau kegiatan anak-anak. Masa untuk bersama pun x ada had. 24/7. Huhuhu seronokkan.
Tentang suami, waktu pagi kita hantar ke muka pintu dan petang pulak kita sambut kepulangannya. Boleh buat hidangan minum petang. Banyak masa yang ada untuk prepare diri sebelum suami balik dari kerja. Hilang penat lelah seharian di tempat kerja bila isteri dapat melayan suami.
Tak kurang jugak ada yang kata, mudahnya jadi surirumah. Tak payah nak pikir pasal kerja, x ada orang nak marah, bagi arahan buat itu, buat ini dan sebagainya. Tapi yang paling aku x setuju, bila ada yang kata bila jadi surirumah nie lebih banyak rehat. Ye ke? Setahu aku jadi surirumah nie 'non-stop'. Ada je kerja yang perlu disettlekan. Kadang-kadang tu, pening jugak dibuatnya.Kerjaya sebagai surirumah bukan pilihan utama aku. Namun aku redha. Hubby pun x ada lah pulak paksa aku untuk bekerja. Dia lebih suka aku dok rumah uruskan hal rumahtangga.
Bukan aku x pernah bekerja, cuma x lama. Lepas kahwin, aku x ada peluang. Pregnant awal, kena alahan teruk pulak tu. So aku korbankan je lah demi hubby dan Ahmad Ammar.Bila jadi surirumah nie, sumber kewangan hanya dari sebelah pihak. Memang parah sikit lah. Namun, buat masa nie, kami x pernah lagi ada masalah kewangan. Perbelanjaan mencukupi. Mungkin sebab anak baru seorang kan. So belanja x ada lah besar sangat. Kalau anak dah 3@4 lain cerita lah.
Kadang-kadang panas jugak telinga bila jumpa orang@member-member dok tanya, "..kerja kat mana?" Aku selamba je jawab "..kerja kat rumah." Ahaks amik kau. Aku tahu ada lebih dan kurangnya bila jadi surirumah sepenuh masa. Tapi bila dipikirkan tentang ganjaran yang x ternilai bila isteri menguruskan rumahtangganya tanpa bantuan orang lain, pasti ramai wanita diluar sana yang akan memilih untuk menjadi SAHM. Betul tak?So aku mintak maaflah seandainya entry aku nie x sedap dibaca. Huhuhu dah lama x mengarang la katakan. Tu yang abis hilang segala skill yang aku pelajari dulu. *wink*
Aku doakan kepada sesiapa yang nak jadi SAHM, semoga Allah makbulkan hajat kalian. AMIN....

No comments:

Post a Comment